Wat is franchising eigenlijk? Graag geef ik u een inleiding. Wilt u meer informatie of advies? Neem dan contact met mij op.

Wat is de definitie van franchising?

Als u op Internet gaat zoeken op franchising, komt u meerdere definities tegen. Zelf hanteer ik de volgende definitie:

Franchising is een intensieve samenwerkingsvorm tussen twee partijen, waarbij de ene partij (de franchisegever) aan de andere partij (de franchisenemer) tegen vergoeding een zakelijk concept (de formule) ter beschikking stelt.

 

Wat is de econonomische betekenis van franchising? 

In 2019 waren er volgens de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) meer dan 900 franchiseformules. Met een gezamenlijke omzet van bijna € 40 miljard en circa 370.000 medewerkers in ruim 34.000 vestigingen is het economische belang van franchising groot.

 

Wat zijn de belangrijkste begrippen in franchising? 

Wat zijn de termen die het meest voorkomen in franchising? Hieronder ga ik in op de belangrijkste begrippen:

 

De franchisenemer

Een ondernemer of onderneming die een franchiseformule toepast noemen we franchisenemer.

 

De franchisegever

De franchisegever is de onderneming die eigenaar is van de franchiseformule en die de franchisenemers ondersteunt.

 

De franchiseformule

Wanneer een formule wordt toegepast door een franchisenemer, noemen we dit een franchiseformule.

 

De franchiseonderneming

Exploiteert u een onderneming volgens een franchiseformule dan heeft u een franchiseonderneming.

 

De franchiseovereenkomst

Een franchiseovereenkomst geeft een overzicht van de rechten en plichten van franchisenemer en franchisegever.

 

Het franchisehandboek

Het franchisehandboek is een operationele handleiding voor de franchisenemer. Naast informatie over de formule en hoe deze kan worden toegepast gaat een goed franchisehandboek in op de samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer.

 

Wat zijn de belangrijkste succesfactoren bij franchising?

Kort gezegd zijn er drie succesfactoren in een franchiseorganisatie:

 

De kracht van de formule

Een goede franchiseformule begint met een sterke formule. Als een formule aantrekkelijk is voor klanten is deze immers ook aantrekkelijk voor een franchisenemer.

 

Het ondernemerschap van de franchisenemer

Wanneer een formule wordt toegepast door een zelfstandig ondernemer is het rendement van een formulevestiging vaak hoger dan wanneer deze wordt gerund door een filiaalmanager in loondienst. Dit komt vooral dankzij het ondernemerschap dat een franchisenemer toevoegt aan de formule.

 

Een goede samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer

Behalve een goede formule en het ondernemerschap van de franchisenemer is ook de samenwerking tussen franchisenemer en franchisegever van groot belang. Deze samenwerking wordt belangrijker naarmate de samenwerking intensiever is. Tegenwoordig is dit bij de meeste franchiseformules het geval.

 

De Wet franchise

Vanaf januari 2021 is er voor franchising aparte wetgeving van kracht in de Wet franchise. De belangrijkste doelstelling van deze wet is dat de positie van de franchisenemer ten opzichte van de franchisegever verbetert.

Franchise advies nodig?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van franchising? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Maurice van Rijn