Franchiseformule kiezen

Bent u op zoek naar een goede franchiseformule die bij u past? Bij Franchiseadviesbureau Van Rijn kunt u terecht voor informatie, tips op maat of persoonlijk advies.

 

Welke franchiseformules passen bij mij?

Er zijn ruim 800 franchiseformules in Nederland. In sommige branches zijn er zelfs zeer veel formules. Er is dus veel aanbod. Daarom is het goed om te kijken wat de verschillen zijn tussen formules. Zo is de ene formule meer gericht op marketing en de andere formule meer op inkoop of een efficiënte bedrijfsvoering. De meest franchiseformules hebben goede franchise brochures of andere informatie over hun franchiseformule. Hier kunt u als eerste naar kijken. Soms heeft u bij de eerste contacten met een franchisegever te maken met een externe consultant of recruiter.

 

Wat is belangrijk bij het kiezen van een franchiseformule?

De juiste franchiseformule voor u is een goede formule, maar ook een formule die goed bij u past. Het is dan goed als u weet hoe u een goede franchiseformule kunt herkennen en hoe u kunt achterhalen of deze formule ook voor u geschikt is.

Een succesvolle formule 

Het is belangrijk dat u kiest voor een succesvolle formule. Meestal betekent dit dat u kiest voor een formule die zich reeds in de markt heeft bewezen. In enkele gevallen zoals bij jonge formules kan er een uitzondering zijn op deze regel. Echter, in alle gevallen moet het succes zichtbaar en aantoonbaar zijn.

U kunt een goede formule aan meerdere zaken herkennen. Het is niet de hoogte van de franchise fee die bepalend is, het zijn vooral de bedrijfseconomische kengetallen die u moeten overtuigen. Kijk dus vooral naar zaken als omzet, brutomarge, kosten zoals huisvestingslasten of loonkosten in relatie tot de omzet en natuurlijk bedrijfsresultaat. Dit alles geeft u geen garantie op succes, dit kan ook niet. Maar het geeft wel aan dat ondernemingen die gebruik maken van deze franchiseformule een bijzonder hoge kans maken op zakelijk succes.

Een sterke franchiseorganisatie

De juiste franchiseformule heeft niet alleen een sterke formule maar ook een professionele organisatie. Deze is aan diverse zaken te herkennen maar de meest zichtbare zijn de ondersteuning die wordt geboden aan franchisenemers en de wijze waarop communicatie en overleg tussen franchisegever en franchisenemers is geregeld.

Uw persoonlijke situatie

Het herkennen van een goede formule en organisatie alleen is nog niet voldoende. U zult ook moeten kijken of een formule goed past bij u als persoon of uw huidige omstandigheden. Hierbij moet u dus vooral naar uw eigen situatie kijken. Kunt of wilt u veel of weinig investeren? Hoe kijkt uw partner of thuisfront aan tegen uw plannen? Dit soort vragen zijn vaak erg persoonljik maar daarom niet minder belangrijk.

 

Welke vragen moet ik stellen aan de franchisegevers waarmee ik spreek?

Een professionele franchisegever zal u zo goed en volledig mogelijk informeren over de franchiseformule en wat het betekent om een franchise onderneming te starten bij de betreffende franchiseorganisatie. Het is echter ook goed om zelf vragen te stellen. Zo kunt u vragen welke nadere informatie de franchisegever u kan geven over resultaten en ervaringen van bestaande franchisenemers. Een andere relevante vraag is welke ontwikkelingen de franchisegever nu al verwacht in de franchiseformule de komende jaren. Dit is belangrijk omdat een ontwikkeling of aanpassing in de franchiseformule impact heeft op uw bedrijfsvoering als franchisenemer. Het klinkt wellicht voor de hand liggend, maar het is eveneens verstandig om een franchisegever te vragen of uw ondernemersdoelen en uw omstandigheden goed aansluiten op de bewuste formule. En zo zijn er natuurlijk nog meer vragen die u kunt stellen aan de franchisegever om een goed beeld te krijgen van een franchiseformule.

 

Past de franchiseformule bij u? En past u bij de franchiseformule?

En nu komt de belangrijkste vraag. Nu u meer weet over de franchiseformule en de franchiseorganisatie, is het tijd om uzelf de hoofdvraag te stellen: ‘Pas ik bij de formule en past de formule bij mij’? Om verder te gaan, moet het antwoord op beide vragen eigenlijk volmondig ‘ja’ zijn.

 

Eigen onderzoek

Belangrijk is dat u ook eigen onderzoek doet naar de haalbaarheid en kansen van uw franchise onderneming. Ga dus niet alleen af op de informatie de franchisegever. Uiteraard zal een professionele franchisegever haar uiterste best doen om u adequaat te informeren. Echter, u bent de ondernemer en u bent degene die uw eigen of geleende geld investeert. Doe dus vooral ook eigen onderzoek naar bijvoorbeeld een vestigingslocatie of een marktgebied.

Onder eigen onderzoek versta ik ook dat u voordat u een franchiseovereenkomst tekent, deze eerst aandachtig bestudeert. Een professionele franchisegever beantwoordt graag uw vragen en neemt de tijd om de overeenkomst goed aan u toe te lichten. Daarnaast kunt u de overeenkomst natuurlijk laten toetsen door een jurist. Deze jurist kan dan de overeenkomst met u doornemen en u helpen om gerichte vragen te stellen aan de franchisegever. Denk bijvoorbeeld aan vragen die ingaan op de bepalingen ten aanzien van het verkopen of overdragen van uw franchiseonderneming of bepalingen over het eventueel tussentijds beëindigen van de samenwerking.

Tips op maat nodig bij het kiezen van een franchiseformule?

Wilt u advies bij het kiezen van een franchiseformule? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan voor een (online) adviesgesprek waarin ik u tips op maat kan geven.

franchise consultant Maurice van Rijn