Heeft u behoefte aan franchise management advies? Of wilt u graag franchise management expertise borgen in uw franchiseorganisatie? Franchiseadviesbureau Van Rijn helpt u om uw franchiseformule en franchiseorganisatie slagvaardig te managen. Graag ga ik vrijblijvend met u in gesprek over de mogelijkheden.

De drie disciplines van franchise management

Wat zijn de drie belagrijkste disciplines binnen franchise management? Wat zijn de gebieden waarmee u zich als franchise manager kunt onderscheiden zodat uw franchiseformule zich positief onderscheidt van haar concurrenten?

 

Franchise development

Om uw franchise organisatie te laten groeien is het van belang dat u inzicht heeft in de factoren die deze groei bepalen. Hierbij gaat het allereerst om franchise recruitment, het werven en selecteren van franchisenemers die passen bij uw formule. Daarnaast is het belangrijk dat u groei van bestaande franchisenemers stimuleert en goede franchisnemers behoudt voor uw franchise organisatie. Maar ook zaken als werkgebieden, het vinden en/of huren van vestigingslocaties, multi unit franchising, shop-in-shop franchise partnerships en internationale expansie hebben invloed op de groei van uw organisatie.

Franchise development wordt meestal geassocieerd met franchise recruitment. Development is echter meer dan recruitment. Door breder te kijken dan alleen het werven van franchisenemers, zorgt u ervoor dat uw franchise organisatie op meerdere manieren groeit.

 

Franchise operations

Een eenvoudige definitie van franchising is ‘het kopiëren van succes’. Hiermee wordt vooral bedoeld dat door een franchisenemer gemakkelijker een goed bedrijfsresultaat kan behalen doordat hij of zij de methoden en systemen die hebben geleid tot het succes van de formule, in zijn eigen bedrijfsvoering kopieert. Het gaat hier niet alleen om het merk an sich. Zo is de slagkracht van een franchiseformule vooral terug te zien in de kwaliteit en effectiviteit van formuleprocessen.

Door het slim organiseren van processen op het gebied van onder meer inkoop, verkoop, marketing en personeelsmanagement, kunt u voor uw franchisenemers aanzienlijke voordelen realiseren. Hierbij moet u denken aan de juiste inzet van ICT maar ook het optimaal verdelen van taken tussen franchisegever en franchisenemer speelt hierbij een rol.

 

Franchise relations

Een goede relatie met uw franchisenemers is van cruciaal belang voor het succes en de continuïteit van uw franchiseformule. En ook bij het wijzigen van uw formule zult u merken hoe belangrijk het is dat de relatie met uw franchisenemers is gebaseerd op onderling vertrouwen en aandacht voor elkaars belangen.

Bij het managen van de relatie met uw franchisenemers zijn zowel de structuur (bijvoorbeeld organisatiestructuur en overlegstructuur) als de cultuur (bijvoorbeeld een gevoel van saamhorigheid en de wijze van communiceren) van uw franchise organisatie belangrijke succesfactoren.

Meer weten? 

Bent u benieuwd hoe ik u kan helpen op het gebied van franchise management?  Dan geef ik u graag meer informatie.

franchise adviesbureau; franchise adviseur