Hoe formule en ondernemer elkaar versterken
U heeft het waarschijnlijk wel eens gehoord; een franchiseformule zou het ondernemerschap van de franchisenemer beperken. Toch is dit bij een goede franchiseformule juist niet zo. Hier versterken formule en ondernemer elkaar. In dit artikel geef ik u drie voorbeelden van hoe formule en ondernemer elkaar kunnen versterken.
1. Maak online activiteiten onderdeel van de formule
Uw klanten willen steeds vaker online bij u kopen, bestellen of zich oriënteren voordat zij uw winkels binnenlopen of contact met u opnemen. Logisch gevolg is dan dat de online activiteiten van uw formule onderdeel moeten uitmaken van het business model dat uw franchisenemer exploiteert. Simpel gezegd, de online activiteiten moeten onderdeel uitmaken van uw franchiseformule.
Een formule waarmee de ondernemer ook online slagvaardig kan zijn, versterkt zijn lokale concurrentiepositie en daarmee zijn ondernemerschap. Het omgekeerde is ook het geval; dankzij het ondernemerschap van de franchisenemer kan de formule worden versterkt. Een voorbeeld:
Zelfstandig ondernemers blinken vaak uit in service aan de klant. Stel u bent retailer met franchise winkels en u maakt gebruik van een formule webshop. De goede service van uw franchisenemers kan dan gebruikt als concurrentievoordeel ten opzichte van andere online aanbieders. U kunt dit doen door de winkels van uw franchisenemers in de webshop te presenteren als vertrouwd en persoonlijk service punt voor de consument. Franchiseformules kunnen dus wel degelijk goed omgaan met ‘clicks and bricks’.
2. Ondersteun de franchisenemer met social media tools
Een van de voordelen van franchising is de binding van de franchisenemer met zijn lokale marktgebied. Een manier om deze binding extra te verzilveren is het gebruiken van eigen social media pagina’s door franchisenemers. Het onderhouden van social media pagina’s kan echter tijdrovend zijn. Door als franchisegever de franchisenemer te ondersteunen bij de inzet van sociale media, ondersteunt uw franchiseformule het ondernemerschap van de franchisenemer. U kunt hierbij denken aan templates en afbeeldingen die gebruikt kunnen worden om productacties lokaal extra aandacht te geven. Daarnaast kunt u denken aan het ter beschikking stellen van informatieve teksten die voor content marketing doeleinden geschikt zijn.
3. Organiseer themabijeenkomsten
De beste ideeën voor formuleontwikkeling ontstaan in de praktijk. In franchiseovereenkomsten is dan ook vrijwel altijd opgenomen dat de franchisegever de uitwisseling van ervaringen met en tussen franchisenemers zal bevorderen en dat de franchisenemer ervaringen met de formule terugkoppelt aan de franchisegever.
Een goede manier om franchisenemers effectiever te betrekken bij formuleontwikkeling is om naast de reguliere overlegbijeenkomsten zoals franchiseraad of regiovergaderingen, themabijeenkomsten te organiseren over specifieke onderwerpen. Denk als retailer bijvoorbeeld aan een onderwerp als de relatie tussen omnichannel en point of sale reclame. Of als financiële dienstverlener aan de integratie van het online afsluiten en online advies van de franchisenemer op het gebied van verzekeringen. En zo zijn er nog legio voorbeelden te bedenken.
Wanneer u de stap neemt om themabijeenkomsten te gaan organiseren, zult u merken dat deze veel inspiratie opleveren voor zowel u als uw franchisenemers. Vergeet overigens niet om als franchisegever deze bijeenkomsten zorgvuldig voor te bereiden en na de bijeenkomsten terug te koppelen aan uw franchisenemers welke ideeën zullen worden uitgewerkt en welke niet of nog niet.