Fast service zorgt voor groei van franchising in de horeca

Door de snelle groei van fast service horeca is franchising in de horeca in de afgelopen jaren sterk gegroeid. In dit artikel ga ik in op een aantal belangrijke oorzaken voor de groeiende belangstelling voor fast service en de groei van het aantal franchiseformules die hierin actief zijn.

franchising horeca

Millienials en Generatie Z houden van fast service

Dat fast service horeca de afgelopen jaren sterk is gegroeid, komt met name door Millenials en Generatie Z. Uit onderzoek van Food Service Instituut Nederland blijkt dat Millenials in 2019 gemiddeld € 1.512,- per jaar uitgeven aan hapjes en drankjes buiten de deur en online eten bestellen, ongeveer drie keer zoveel als babyboomers. Veel vaker dan de generaties voor hen laten zij eten thuis bezorgen. Ook hebben zij geen enkele moeite om tenminste een keer per week een avondmaaltijd, lunch of koffie en een bite buitenshuis te nuttigen. Veel horecabedrijven spelen hier op in door het aanbieden van on the go en take away consumptie. Millenials en Generatie Z worden de komende jaren ouder en hun inkomen stijgt. De groei zal dus nog wel even aanhouden.

 

Fast service leent zich uitstekend voor franchising

 

Standaardisatie

Franchising is meer vertegenwoordigd in de fast service dan in andere horecasegmenten. Dit komt vooral doordat fast service zich goed leent voor standaardisatie van processen, een van de belangrijkste kenmerken van franchising.

 

Krappe nettomarges 

Horecaondernemers hebben van oudsher redelijk goede brutomarges. Het bedrijfsresultaat is echter gemiddeld vaak lager dan in andere branches. Personeelslasten en huurkosten vormen een aanzienlijk deel van de kosten. In een franchiseorganisatie worden krachten gebundeld enerzijds om meer omzet te maken en anderzijds om kosten te besparen. Aan de omzetkant kunt u bijvoorbeeld denken aan gezamenlijke marketing en online bestellingen. Aan de kostenkant kunt u denken aan gezamenlijke inkoop en hulp bij het efficiënter maken van de bedrijfsvoering.

Verder praten over franchising in de horeca?

Als franchise management consultant help ik franchisegevers en franchisenemers in diverse branches waaronder de horeca om succesvol samen te werken via franchising. Wilt u vrijblijvend van gedachten wisselen over franchising in de horeca? Neem dan contact op.